Vrouw in de Media, een masculien spel?

Gepubliceerd: februari 17, 2020

Auteur: Noor Bongers

80 vlammende vrouwen op High Heels, een aantal mannen en een berg energie. Wauw, wat een energieboost! Ik was aanwezig op het Vrouw in de Media event (12-2) en ontving een aantal opmerkelijke inzichten.

Blijkbaar is het nog steeds nodig, 28,3% van de onafhankelijke experts op televisie is vrouw, ook (opiniepagina’s van) magazines en kranten representeren voornamelijk mannelijke opinies. Het is moeilijk daar tussen te komen. Als vrouw. (anno 2020!)

Dus is er een vrouw in de Media Award. Voor en door vrouwen. In het panel zat éen man, die werd aangekondigd als ‘onze excuustruus’. ‘Waar zijn de mannen?’ fluisterde ik mijn buurvrouw toe, ‘Ohw, de mannen, die komen wel!’, zei ze.

Maar that’s not the point. We are in this together.

 

Feminiene kwaliteiten & Masculien Présence

Er viel me nog iets op. Tips om in de media te komen waren, op eén uitzondering na, allemaal van zeer masculiene aard; focus, doelgericht, rationeel, onderhandelen over time-slots, blijf de redacties bestoken! Niets mis mee, als je een masculien bolwerk wil bestormen met gedrag dat hetzelfde is als dat van de mannen. Strijdbaar.

Er was éen spreker met een heel ander geluid, Minchenu Maduro. Een vlammend en sprankelend betoog met een diamant als metafoor: ‘Wij vrouwen hebben een heel bijzonder licht te brengen, dat veel verder reikt als woorden. Shine like a Diamond! Verbindt je met je kracht en zorg dat je er stáát!’. Dit, naast een hele berg góede tips van masculiene aard. Een prachtige combinatie van deze twee kwaliteiten.

De balans tussen mannen en vrouwen in de media laat zich namelijk óók vertalen naar feminiene en masculiene kwaliteiten. Én dit spel wordt gespeeld door mannen en vrouwen sámen.

 

Gezonde masculien kwaliteit:
strategisch scherp, structurerend, daadkrachtig, gericht op lange termijn, rationeel, creëren van een context.

Gezonde feminine kwaliteit:
zorg dragen voor het geheel, empathie, kracht van binnen uit, liefde, organische groei, inclusief, receptief, authenticiteit.

Ongezonde masculiene kwaliteit:
roofbouw, korte termijn, eigen-ik-eerst, dominantie zonder oog voor het geheel, alles weg-rationaliseren, alleen meetbare resultaten tellen.

Ongezonde feminiene kwaliteit: 
manipulatie, dramaqueen, alleen over het welzijn van de aarde praten, niet tot actie komen, vormloos en wolkig.

Waarlijk masculien gedrag

Hoe mooi is het om mannen hier op aan te spreken. Hen te vragen de deur te openen voor het vrouwelijk perspectief. En dit ook echt te éren als authentiek en waardevol. Het haantjesgedrag, en dit ook van vrouwen verwachten, te laten varen en in plaats daarvan waarlijk masculien gedrag laten zien.

We lezen in de media veel over toxische masculiniteit. Gedrag dat feminiene waarden overruled, roofbouw pleegt op (de resources) van onze aarde, geld en seks in zet in machtspelletjes voor eigen gewin. Laat dit verleden tijd zijn. Ware masculiniteit heeft ook een heel ander gezicht. Een noodzakelijk gezicht, om context te creëren waarin feminiene waarden tot bloei komen. Het creëren van een veilige setting.

Het creëren van een gezonde balans tussen deze twee kwaliteiten is op alle lagen noodzakelijk. Voor het floreren van een economie die geen geweld doet aan onze aarde. Voor het verwelkomen van feminiene kwaliteiten in bestuursprocessen. Feminien is niet ‘de zachte kant’ zoals vaak wordt gezegd, het is een essentiële kwaliteit voor een economie van waarde. Een parameter voor succes.

En een echte man, zet zich daar voor in.

Noor Bongers

 

 

Noor Bongers (1973) doet sinds 2014 onderzoek naar de balans tussen feminiene en masculiene kwaliteiten. Zij publiceert op LilithOntwaakt.nl en past deze expertise toe in uiteenlopende vraagstukken en leiderschapsprogramma’s.

Lees eerdere artikelen Het Vrouwenquotum en Hard slaan en je Hart openen, een recensie van het gevecht van Badr Hari en Rico Verhoeven

Vrouw in de Media Award is een initiatief van Marga Miltenburg (sprekersbureau Zij Spreekt) en Janneke van Heugten (Mediaplatform Vaker in de Media).



Back to top